Czy sklep z odzieżą XXL to dobry pomysł na biznes?

Branża odzieżowa znakomicie się rozwija. I choć nie jest to rynek zupełnie pozbawiony wyzwań i problemów, warto w nim szukać swojej niszy, a jedną z ciekawszych może okazać się sklep z ubraniami XXL. Własny butik może być ciekawym sposobem na biznes. Czy jednak w popandemicznych realiach, z wojną w Ukrainie w tle i z niepewną sytuacją gospodarczą nie jest to zbyt ryzykowne?

Czy warto zakładać sklep z ubraniami XXL?

Obecne warunki nie są optymalne na start jakiegokolwiek biznesu. Każdy nowa inicjatywa musi mierzyć się z dodatkowymi wyzwaniami. Inflacja, widmo kryzysu, bardziej oszczędne podejście konsumentów i różnego rodzaju inne przeszkody mogą sprawić, że sklep z odzieżą XXL, jak i jakikolwiek inny interes, może okazać się nietrafiony.

Nie oznacza to jednak, że nie należy próbować. Co więcej, aktualna sytuacja może być szansą, która może się nie powtórzyć. Owszem, jest wiele problemów, ale w wielu branżach – moda plus size z pewnością do nich należy – istnieje spory potencjał.

Sklepy nie zawsze padają przez brak klientów. Powodem zamknięcia działalności mogą być gwałtownie rosnące koszty, utrata płynności finansowej czy nietrafione decyzje inwestycyjne, a to oznacza, że dotychczasowi kupujący będą szukać nowych miejsc na zakupy. Wciąż będą przecież potrzebowali nowych ubrań. Odzież męska 5XL lub większa oraz odzież damska w dużych rozmiarach powinny zatem znajdować nabywców.

Należy tu też podkreślić, że potrzeby puszystych przez długi czas były ignorowane przez branżę odzieżową. Moda plus size dopiero od niedawna jest bardziej doceniana, mimo że osób z nadwagą w społeczeństwie nie brakowało. Tymczasem ta grupa konsumentów też chce się ładnie i modnie ubierać. Producenci w ostatnich latach wreszcie dają im taką możliwość.

Sklep internetowy z odzieżą XXL czy stacjonarny?

Przed założeniem sklepu z ubraniami w rozmiarach większych niż 3XL należy rozstrzygnąć kilka kwestii. Kluczowy jest chociażby sposób dystrybucji asortymentu. Dawniej fizyczny punkt sprzedaży stanowił obowiązkowy element. Sklep internetowy z odzieżą XXL mógł być co najwyżej dodatkiem. Dziś to się zmieniło. Pandemia przyniosła wzrost znaczenia działalności e-commerce. Chętniej zamawiamy produkty w sieci. E-sklep to jednak również koszty, choć to bardziej ekonomiczne rozwiązanie.

W obu wypadkach start działalności wymaga pewnego kapitału na początek. Podobna będzie także część formalności. Są też rzecz jasna istotne różnice. Warto też pamiętać o tym, że można zdecydować się na prowadzenie obu form działalności handlowej. Niezależnie od tego, co zostanie wybrane, założenie sklepu powinno być poprzedzone analizą rynku i stworzeniem biznesplanu.

Z wyborem sklepu stacjonarnego wiąże się konieczność przemyślenia jego lokalizacji. Galerie i centra handlowe to dobre miejsca, ale koszt wynajmu może być dość wysoki. Osobny lokal też ma plusy i minusy. Lokalizacja musi zapewniać wygodny dostęp nie tylko dla klientów, ale i dla zaopatrzenia. Dobrze też jeśli w pobliżu jest parking. Co istotne, sklep z odzieżą XXL może sprawdzić się także w mniejszym mieście, o ile na rynku lokalnym nie jest już obecna konkurencja.

Przy wyborze lokalu warto zwrócić uwagę na jego powierzchnię. Sklep powinien zapewniać miejsce na przymierzalnie, powierzchnię ekspozycyjną oraz ladę z kasą. Nie należy zapominać o powierzchni magazynowej na asortyment. Trzeba też brać pod uwagę koszty związane z wystrojem i wykończeniem lokalu. Możliwe, że konieczny będzie remont pomieszczeń. Znaczenie ma także odpowiednie wyposażenie. Do sklepu odzieżowego potrzebne będą meble (półki, meble do siedzenia, lada), wieszaki, stojaki, manekiny na ubrania, lustra. Warto zadbać o odpowiednie oświetlenie.

Sklep internetowy z odzieżą XXL też wymaga pewnych przygotowań i nakładów finansowych. Konieczny jest zakup domeny, przygotowanie strony internetowej i oparcie jej na określonych rozwiązaniach, wdrożenie e-płatności, podpisanie umowy z kurierami. Należy zapewnić sobie materiały do wysyłki i obsługę zamówień, a także odpowiednie działania marketingowe – kanały sprzedaży poza sklepem (np. aukcje w serwisach internetowych i serwisach społecznościowych) oraz pozycjonowanie w wyszukiwarkach.

Sklep z ubraniami XXL – odzież męska czy damska?

Niezwykle istotna jest decyzja o tym, czy prowadzić sprzedaż ubrań dla puszystych panów, czy dla pań. W przypadku małych biznesów specjalizacja jest lepsza niż sprzedaż ubrań zarówno dla mężczyzn, jak i dla kobiet. Ze względów logistycznych więcej korzyści przyniesie ograniczenie grupy docelowej (pozwala to chociażby na wynajęcie mniejszego lokalu).

Warto zarazem uświadomić sobie, że handel ubraniami XXL już sam w sobie jest w dużym stopniu niszą. Odzież dla osób o okrągłej sylwetce nierzadko jest nieco droższa niż podobne produkty w bardziej standardowym rozmiarze. Zarazem jest lepsza jakościowo. Klienci są tego świadomi. Często doskonale wiedzą, czego potrzebują.

Prowadząc sklep z odzieżą w dużych rozmiarach, należy pamiętać o tym, jak duże znaczenie ma fachowość i profesjonalne podejście do tematu. Nie można ograniczać się tylko do tego, by dobrać odpowiedni rozmiar. Znaczenie ma też fason, kolor i styl. Trzeba dobrze znać modowy świat i rozumieć problemy osób puszystych.

Ze względu na niszowy charakter, biznes taki jak sklep z odzieżą XXL, może wymagać czasu i cierpliwości, aby go rozkręcić. Pewną trudność może stanowić pozyskanie klientów, ale jeśli już uda się ich przyciągnąć, można liczyć na ich lojalność.

Zakupując asortyment dla osób puszystych, warto stawiać na wysokogatunkowe produkty dobrej jakości oraz wybierać ubrania o interesujących, atrakcyjnych wzorach i kolorystyce. Sprzedawać można odzież na co dzień, m.in. bluzy XXL, dresy, koszule i koszulki w dużych rozmiarach, kurtki, płaszcze, spodnie, swetry, sukienki, spódnice, ubrania XXXL na wesele, żakiety, bieliznę (w tym bieliznę wyszczuplającą dla pań), pończochy. Dobrze jednak nie zapominać również o dodatkach takich jak paski, biżuteria, apaszki czy rękawiczki. Bogatsza oferta to większa szansa na to, by zdobyć zadowolonego klienta.

Asortyment można kupować bezpośrednio u producenta odzieży w dużych rozmiarach, jak i w hurtowniach stacjonarnych i internetowych. Warto brać udział w targach i spotkaniach branżowych, w czasie których można trafić na atrakcyjne ubrania XXL. Nie należy przy tym kierować się wyłącznie własnym gustem. Trzeba śledzić trendy i wiedzieć, co się dobrze sprzedaje.

Dobrze mieć na uwadze to, że niektóre marki i producenci oferują programy partnerskie. Zazwyczaj wiąże się to jednak ze spełnieniem określonych wymogów. Można tu wymienić na przykład warunek dokonywania zamówień w określonym wolumenie przez określony czas, posiadanie własnego sklepu odzieżowego czy umieszczenie oferty na produkty partnera na stronie internetowej w określony sposób. W zamian można liczyć na wsparcie marketingowe i korzystne warunki współpracy.

Moda plus size – sklep odzieżowy od strony formalnej

Sprzedawca ubrań XXL może osiągnąć sukces, dbając o atrakcyjną politykę cenową i promocyjną. Musi odpowiednio budować marketing. Dziś handel odzieżą to nie tylko sklep, ale i jego reklama oraz obecność w mediach społecznościowych. Pomóc w tym może współpraca z fotografem i modelem lub modelką plus size. To pozwoli umieszczać zdjęcia i filmy w social media, dzięki czemu klientom łatwiej będzie wybrać interesujące ich ubrania.

Zanim jednak nadejdzie moment, w którym można liczyć zyski z prowadzenia sklepu, trzeba jeszcze zadbać o pewne formalności. Przede wszystkim należy założyć i zarejestrować firmę. Aby to zrobić, należy zgłosić działalność gospodarczą w CEIDG. Wiązać się z tym będzie również wybór formy opodatkowania, złożenia odpowiednich dokumentów do ZUS i US oraz założenie konta firmowego.

Niezbędne jest również zatrudnienie personelu, a także nawiązanie współpracy z biurem rachunkowym, by prowadziło ono księgowość sklepu. Przydać się może także kontakt z prawnikiem. Obsługa prawna może chociażby dotyczyć umów podpisywanych z dostawcami asortymentu i partnerami biznesowymi.

Warto też postarać się o dofinansowanie na działalność gospodarczą. O ile trudno w przypadku sklepu znaleźć odpowiedni program unijny, o tyle można starać się o pomoc rządową lub samorządową. Przykładowo, w powiatowych urzędach pracy można próbować skorzystać z programu wsparcia tworzenia miejsc pracy czy dofinansowania na podjęcie działalności gospodarczej. Pierwszy okres działalności sklepu może nie przynosić dużych zysków. Wymaga też określonej inwestycji na start – zarówno na przygotowanie lokalu czy strony internetowej sklepu, jak i wyposażenie, towar i reklamę. Z czasem można jednak liczyć na satysfakcjonujące dochody. Sklep z odzieżą XXL może być opłacalnym biznesem, ale jego rozkręcenie może wymagać sporego zaangażowania.